Kadınlarda menopoza bağlı adetten kesilme, yumurtalıkların işlevlerinin sona erdiğini ve artık buralardan kadınlık hormonlarının salgılanamadığını işaret eder.

Menopoz, genel bilinenin aksine rahmin değil yumurtalıkların işlevinin sona ermesidir. Yumurtalıklarda yeni yumurta oluşumu gerçekleşememekte ve hormon üretimi yapılamamaktadır. Yeterince estrojen ve progesteron hormonları üretiminin olmamasına bağlı olarak adetten kesilme gerçekleşmektedir.

Menopoz Ortalama Yaşı Nedir?

Menopoz yaşı ortalama olarak 50 olarak kabul edilse de bu; 45 ile 50 yaş arası normal kabul edilir.

Menopoza girme yaşını belirleyen pek çok neden olmasına rağmen en önemli nedenler genetik (ırsi) özelliklerdir. Ayrıca aşırı sigara tüketimi de erken menopoza sebep olabilmektedir.

Menopoza giren kadınlar ne gibi problemler yaşayabilir?

Menopoza yaklaşıldığını gosteren ilk işaret  adet periyotlarının düzensizleşmesidir. (sıklaşma veya seyrekleşmesi). Bunun dışında hızlı kilo almaya başlanması, ani duygu durum değişiklikleri, sıcak basmaları, gece terlemeleri, uykusuzluk, eklem ağrıları, yorgunluk, cinsel isteksizlik ve kuruluk, kısa süreli hafıza problemleri, sindirim sistemi alışkanlıklarındaki değişiklikler, ciltte kuruluk ve sık tekrarlayan üriner sistem enfeksiyonları yaşanabilecek diğer  problemlerdir. Bu problemler pek çok kadında 3-5 yıllık menopoz döneminden sonra kendiliğinden kaybolur.

Menopozda yaşanan problemler bütün kadınlarda aynı mı olur?

Menopozda görülebilen sıkıntılar kişiden kişiye farklılıklar gösterdiği gibi değişik toplumlar arasında da farklılıklar gösterebilmektedir. Örneğin Japon kadınları daha az menopozal semptomlar gösterirken, Yunanistan kökenli kadınlarda yüksek oranlarda sıcak basması şikayetleri izlenmektedir. Bu farklılıkların genetik miras, diyet, yasam stili ve sosyokültürel farklılıklara bağlı olabileceği düşünülmektedir.

Menopozda hormon tedavisi nedir?

Menopoz döneminde ağır şikayetleri olan hastalarda, hormon replasman (yerine koyma) tedavisi olarak adlandırılan tedaviler ile menopoz öncesinde vücutta yüksek seviyelerde bulunan fakat menopozla birlikte seviyeleri çok azalan bazı hormonları dışarıdan verebilmekteyiz. Bu tedaviyi çeşitli yollarla (ağızdan, yapıştırma bantları, vajina veya rahim içi araçlar ) ve farklı hormonların kombinasyonları şeklinde , kişinin ihtiyacına göre istedigimiz dozlarda verebiliriz.

Menopoz dönemindeki kadınların dikkat etmesi gereken belli başlı durumlar nelerdir?

• Menopozal geçiş ve menopoz yıllarının daha kaliteli geçirilmesi için yapılabilecek çok basit uygulamalar mevcuttur.
  • Menopoz hakkında mümkün olduğu kadar çok doğru bilgi sahibi olun. Bunun için bilimsel dergiler olmak üzere tüm görsel ve yazılı basın organlarını takip edin.
  • Menopoza girmiş ve bu süreci tecrübe etmiş yakınlarınız ve/veya akrabalarınızla konuşun.
  • Diyetinize dikkat edin. Düşük yağlı, yüksek proteinli, lif açısından ve kalsiyum açışından zengin besinler tüketin. Bunun yanı sıra sıcak içecekler , baharatlar ve kafein içeren içeceklerden kaçınmak sıcak basmaları ve terleme gibi şikayetleri azaltacaktır.
  • Düzenli egzersiz yapın. Unutmayın ki düzenli egzersiz kişinin menopoz yıllarında daha sik görülen kalp hastalıklarından ve kemik erimesinden korunmasında önemli etkilere sahiptir.
  • Daha ince ve kat kat giyinin ki ortam sıcaklığı ve sıcak basması şikayetlerinizin durumuna gore üzerinizdekileri yavaş yavaş çıkartarak uygun vücut sıcaklığını yakalayabilesiniz.
  • Cinsel yaşamınızda karşılaştığınız veya yıllar içerisinde karşılaşabileceğiniz sorunları ve çözümlerini doktorunuza danışın.
  • Sosyal hayatınızı ve iş hayatınızı yeniden dizayn ederek stresinizi azaltın
  • Mutlaka doktorunuzla yakın temas içerisinde olun ve genel sağlık sorunlarınız hakkında konuşun. Sizin önemsemediğiniz bazı durumlar ciddi rahatsızlıkların baslangıçbelirtileri olabilir.
  • En önemlisi, bu adımlar sonucunda yapacağınız tercihlerin yaşam kalitesine dogrudan etkisi olacağına inanın.